Når familierne har det godt, har Ikast-Brande det godt

Af Dina Raabjerg

Byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti

At store årgange går på pension behøver ikke blive et problem, hvis der ellers er andre til at tage over.
Familierne skaber liv og glæde med deres børn. De leverer hænder til både virksomheder og ældrepleje, og de har de høje lønninger, som vi beskatter og bruger til kommunens opgaver.
Vi har brug for familier i Ikast-Brande. Mere end 450 borgere i vores kommune går på pension de næste fire år, og de bliver ikke fuldt erstattet med nye borgere i den arbejdsdygtige alder.
Vores nabokommuner er gode til at trække familier til. Både Herning og særlig Silkeborg har en stor tilstrømning af familier. Vejle er i årevis gået på hugst, når vores virksomheder har ansat udlændinge. De er lykkedes med at få rigtig mange til at slå sig ned i Vejle. Men vi kan ikke. Så fordi vi aldrig har satset på familier, ender vi med at svigte både de virksomheder – som vi ellers er stolte af at bakke op – og vores ældre.
Derfor er det på tide, vi bygger vores kommune op om at være en god familie-kommune. Både i brand og i tilbud.
Det nye byråd bør som det første gå i gang med at få lavet en familiepolitik og også se på vores brand. Vi har meget andet end erhvervskommune at tilbyde. Vi kan for eksempel bygge på vores gode rammer for at udvikle både krop og hjerne inden for alle slags sport, vores musikskole og andre tilbud. Får vi samtidig en stærk familiepolitik, hvor vi forkæler familierne, kan vi også blive en familiekommune.
Det er på høje tid, for når familierne har det godt, så har Ikast-Brande det også godt.