Lad os få gang i vaccinationerne igen

Jeg vågnede lidt tidligt søndag morgen. Der er noget, der i den grad bekymrer mig i det Corona-ramte Danmark.

Efter den store vaccinationsdag sidste mandag er antallet, der får første og andet stik faldet markant hen over ugen.
Der er i skrivende stund kun førstegangsvaccineret lige knap 1,1 mio. danskere svarende til ca. 18 procent af befolkningen til trods for, at vi startede denne mastodontproces 3. juledag.
Vi blev stillet i udsigt, at vi alle ville være færdigvaccinerede til Sankt Hans og blev beroliget med, at ketchupeffekten af vaccinationsprogrammet ville komme til udløsning i foråret.
Foråret er over os netop nu, og for os der higer efter at få samfundet bragt tilbage til normalen, så vi kan påbegynde med at genindtjene noget af den flere hundrede milliarder store omkostningsudskrivelse til hjælpepakker, test- og vaccinationsprogrammer er det dybt frustrerende at se, at antallet af førstegangs- og færdigvaccinerede ikke stiger kraftigere. På samme måde som børn og unge higer efter at komme tilbage på skolebænken inden de sendes på sommerferie. Og den danske befolkning skriger efter en normal hverdag både arbejdsmæssigt og socialt.
Problemet med vaccinerne er jo usikkerheden om anvendelse af de to vacciner fra først AstraZeneca og dernæst Johnson & Johnson på grund af meget begrænsede risici for blodpropper og andre bivirkninger.
Og det er netop disse to fabrikater Sundhedsstyrelsen har købt ind af i meget stor målestok. Henholdsvis 1,8 og 8 mio. vacciner, som jeg har opfattet det til 5,8 mio. mennesker, som man nu måske ikke tør tage i anvendelse.
Hvis alle danskere, der ønsker vaccine skal vente på, at eventuelle ekstrabestillinger af Moderna og Pfizer-BioNTech når frem til vaccinationscentrene er det måske muligt, at det kan nås til Sankt Hans. Men min frygt er at det bliver Sankt Hans 2022 eller 2023. Så må vi jo se, hvor mange der når at blive smittede af Corona og dø af det inden da. Mit lægmandsudsagn vil være, at det bliver væsentlig færre, der vil dø af blodpropper af de to på islagte præparater end af COVID-19. Og netop disse to vacciner benyttes i stort omfang i lande som England, Israel og USA. Her er nu mere end halvdelen af befolkningen vaccineret, man nærmer sig flokimmunitet og et samfund i næsten normal dagligdag.
Ingen danskere skal tvinges til at tage en vaccine, de ikke ønsker. Men den del af befolkningen, som er villig til at løbe en statistisk minimal risiko og “tage en for holdet Danmark” de burde altså have muligheden for at blive vaccineret omgående – som vi så det med Angela Merkel i Tyskland. Hun viste samfundssind og mod og gik foran som et godt eksempel.
Da de allierede den 6. juni 1944 landsatte 156.000 soldater i Normandiet vidste man også, at det ville kræve ofre.
Men langt færre end hvis man ikke var gået i land, samtidig med at det var med til at give hele menneskeheden en væsentlig bedre dagligdag end under nazismens hærgen gennem mere end et årti.
Vi efterkommere er de tapre folk fra den gang en stor tak skyldig for, at vi lever i en fri vestlig verden. Og det skal med at risikoen for at gå i land på Omaha Beach var væsentlig større en risikoen for at lade sig stikke med AstraZeneca.
Nu er vi nogle stykker – ikke så få endda – som gerne vil tage et stik af AstraZeneca eller Johnson & Johnson for at vi kan få det danske samfund tilbage til normalen hurtigst muligt. Det kræver bare at vi har en statsminister, en sundhedsminister og et Folketing, der vil give ansvarlige danskere ret til selv at bestemme over sin egen og samfundets fremtid.
Bo Jensen
Regionsrådskandidat