Nytårshilsen fra byrådsarbejdet

Læserbrev af Kirsten York Helms, Konservativt byrådsmedlem Ikast-Brande Kommune, bragt i Brande Bladet den 28.december 2023

Nytårshilsen

Midtvejs i valgperioden er der flere ting, der fortjener at blive fremhævet, og da jeg er næstformand i udvalget Arbejdsmarked-, Psykiatri- og Handicap, vil jeg lave flest nedslag fra det område, jeg er tættest på.

Større synlighed!

Allerførst kan jeg med glæde sige, at der af flere omgange har været positiv tilbagemelding fra administrationen om, at det har givet en ny energi og meget større synlighed at Psykiatri- og Handicapområdet i denne byrådsperiode er blevet adskilt fra Ældre- og Sundhedsområdet. Jeg kan også med stolthed sige, at vi fra politisk side også alle mand er enormt dedikeret og har stor interesse i de opgaver, der sorterer under Arbejdsmarked-, Psykiatri- og Handicapområdet.

Det betyder fx, at vi alle 5 i udvalget har besluttet at deltage i dialogmøder med brugere, pårørende, medarbejdere og ledere på alle kommunens institutioner og bosteder. Førhen var besøgene delt mere op således, at der fx var 2 politikere, der besøgte nogle steder og andre de andre steder.

Vi har også i udvalget været meget aktive ”ud af huset” i forhold til at se på de fysiske rammer – både i forbindelse med realiseringen af den ambitiøse Struktur- og Udviklingsplan for Psykiatri og Handicapområdet og i form af flere virksomhedsbesøg. Og i det hele taget er vi i udvalget meget proaktive og undersøgende, hver gang sagsfremstillingen på papir ikke giver det fulde billede af en sag.

Borgere med handicap og psykiske lidelser har i stigende grad behov for en professionel koordineret indsats på tværs af en række områder og sektorer for at få bedst mulig støtte, hjælp og omsorg. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi i udvalget sammen med administrationen arbejder så godt sammen og lytter til hinanden. Og vi lytter rigtig meget til dem, der har fingeren på pulsen. Dermed har vi et kvalificeret grundlag for at kunne beslutte nye tiltag, højne kvaliteten, og at nå ambitionerne på området.

Her er 5 gode eksempler på, hvad udvalget bl.a. har arbejdet med de seneste to år.

Arbejdsmarked-, Psykiatri- og Handicapområdet har bl.a. besluttet følgende:

• At få månedsvis overblik over ydelsesmodtagere. Dvs. vi nøje følger udviklingen i alle ydelser – herunder midlertidige ydelser som A-dagpenge og kontanthjælp. Permanente ydelser som pensioner og fleksjob m.m. Og andre tilbagetrækningsydelser.
  • At bekæmpe overdokumentation i Psykiatri- og Handicapafdelingen – da vi er blevet bekendt med eksempler på, at Socialtilsynet har anlagt en for stram tolkning af loven, der i grelle eksempler i stedet har ført til omsorgssvigt og uværdig behandling af borgere.
  • At iværksætte Socialkompas – en digital platform, hvor du kan søge efter relevante tilbud, aktiviteter eller fællesskaber. Portalen har fx tilbud om støtte til at håndtere angst. Idræts-, sociale eller kulturelle tilbud og arrangementer. Portalen er et samarbejde mellem Ikast-Brande Kommune og Frivilligcenter Ikast-Brande.
  • At anvende ESG beviser med lokal fokus på S´et i vores udvalg fra primo 2024. ESG står for environmental, social og governance. Det at tage et samfundsansvar bør og skal anerkendes meget mere, mener jeg. ESG er et område i hastig udvikling, og virksomheder bliver stillet over for skærpede krav til deres arbejde med ESG. Bæredygtighed på flere områder med forpligtende rapporteringskrav bør kommunen som organisation nemlig også understøtte, mener jeg.
  • At komme i mål med flere delmål i Struktur- og Udviklingsplan for Psykiatri og Handicapområdet. Vi har arbejdet målrettet med de 6 spor de sidste to år. Senest er der arbejdet på et nyt center for dagtilbud i Psykiatri og Handicap, da de nuværende rammer har været noget presset på flere matrikler.

Politiske ønsker og visioner for fremtiden….

Brande er en virkelig skøn by, der er fyldt med dygtige ildsjæle, flere byggegrunde og stier kommer til og nu også et smukt kunsthotel – ART Hotel Dalgas. Tusinde tak for indsatsen til hver og en. For vi har brug for alle kræfter for at skabe sammenhold og god byudvikling. Jeg har rigtig mange ønsker for fremtiden, men følgende ting bør vi kunne løse i fællesskab.

1. At eleverne på Artium Skole igen får mulighed for at bruge de gode halfaciliteter i pauserne og til andre gode formål.
  2. At vi kommer godt videre med ”Gennembruddet”, så vi får forenet det gode handelsliv i Brande og omegn med en spændende byudvikling.
  3. At få etableret et ”Psykiatriens hus” ligesom de har i Silkeborg, hvor man kan få akut psykiatrisk hjælp, behandling m.m., og hvor samarbejdet mellem region og kommune bliver opkvalificeret.
  4. At vi skal arbejde videre med det gode sports-, forenings- og kulturliv, og jeg ser ikke mindst frem til at etablere et spændende samarbejde med Team Danmark.

Rigtig fantastisk nytår til alle!

Kirsten York Helms (K)