Sygehuset i Silkeborg – tid til at tage en for holdet

Læserbrev af B. Bo Jensen, gruppeformand for De Konservative i Regionsrådet for Midtjylland, og bragt i Midtjyllands Avis og flere andre den 14. maj 2024

Nu må det snart stoppe…

Jeg var ved at få eftermiddagskaffen galt i halsen, da jeg i onsdags i en stort opsat artikel på side 2 i Midtjyllands Avis, kunne læse Brian Holsts artikel om, hvordan verden i følge tillidsrepræsentant Britt Foged, er ved at bryde sammen for 13 sygeplejersker på medicinsk afdeling på sygehuset i Silkeborg, fordi de nu om et lille halvt års tid skal til at beklæde weekendvagt på regionshospitalet i Viborg hver sjette weekend.

Helt ærligt: Jeg kan næsten ikke være i det mere.

Tænk på sygeplejerskerne på de gamle  sygehuse i Skive og Holstebro som nu HVER arbejdsdag – sommer og vinter – nat og dag – skal tilbagelægge en endnu større afstand til Viborg og Gødstrup, fordi deres gamle sygehuse lukkede. Eller slagteriarbejdere fra Sæby, som skulle flytte til Herning, for at bevare deres job, da Danish Crown lukkede nord på. Man kan da glædes over, at de medicinske sygeplejersker i Silkeborg ikke havde hyre ved den danske handelsflåde i 1940 – her kom “søens folk” nemlig først hjem mere end fem år senere….

Det er en stor gang klynkeri med klynk på, og et resultat af, at der nu er kommet en ny generation ud på arbejdsmarkedet. Det er dem, som først blev sat på cyklen til skole, da de begyndte at gå til præst. Og blev opdraget med, at problemer, besværligheder og en tue på vejen altid var samfundets eller de andres skyld og altid blev pakket ind i vat og silke.

Man tager en for holdet

Når der flyttes patienter fra Silkeborg til Viborg, er det jo en logisk konsekvens, at sygeplejerskerne også tager sin del af slæbet på denne matrikel, så deres kollegasygeplejersker i Viborg ikke skal belastes med yderligere vagtbyrder. Det hedder at tage “en for holdet” i solidaritetens tjeneste – på samme måde som visse læger fra Silkeborg frivilligt  har meldt sig til vagter i Viborg. Det er eksemplarisk og fortjener anprisning.

Det er Folketinget og regeringen i 0’erne med Lars Løkke som sundhedsminister, der skal have skylden eller æren for den nuværende sygehusstruktur og kræftpakker med videre. Det er hverken direktionen i Region Midtjylland, Anders Kühnau eller os menige medlemmer af det nuværende regionsråd, der skal æres eller skoses for dette.

Vi er sat til at drive sundhedspraktik i et set up med større enheder og med en begrænset økonomi. Og der tager vi de stordriftsfordele, som kan høstes samtidig med, at vi gør en faktisk temmelig stor indsats og udviser kreativitet, for at bevare så mange arbejdspladser og så høj en (om end lidt anderledes) aktivitet på bakken i Silkeborg som over hovedet muligt.

Men det kræver altså også, at personalet – fra overlæger til serviceassistenter-  tager jahatten på, og begynder at spille med i stedet for at agere en forsmået Rasmine Modsat fordi der kræves små omlægninger af en rutine i arbejds- og familieliv. Og det ser vi heldigvis også på flere afdelinger, men dette bliver sjældent nævnt.

Idékatalog til fri afbenyttelse

Derfor dette lille lavpraktiske løsningsidé-katalog til de 13 sygeplejersker, så deres verden ikke styrter i grus og medfører sygemelding eller opsigelse. Vi vil nemlig rigtig gerne beholde jer:

1. Sig til partneren, at han eller hun kan cykle hver 6. weekend – her er bilen din!
  2. Lav samkørsel med en kollega med samme mødetid.
  3. Indkvarter dig på Airbnb med en overnatning eller to hver 6. uge – Viborg er faktisk en hyggelig by.
  4. Seks kolleger kunne gå sammen om køb af en lille god brugt bil , som kunne disponeres af den, der havde vagten. Der er grænser for, hvad det kan løbe op i divideret med seks, og i vil jo få befordringsgodtgørelse.
  5. Der kører stadig rutebiler på den 35 km korte strækning. De er blå nu om stunder. Der er regel god plads, og de vil kunne benyttes ved mange vagter. Transporttid ifølge Rejseplan Danmark: 55 minutter.

Vi skal have alle til at byde ind i kollektivet, hvis vi skal have ventelisterne kortet af og lykkes med at behandle de ældre, som der jo heldigvis  bliver flere af, idet den gennemsnitlige levetid jo stiger.  Prøv at se på hvor flot Silkeborg IF’s fodboldspillere gjorde det  i Parken Kr. Himmelfartsdag. Kent Nielsen formåede at få sine spillere til at se muligheder i stedet for begrænsninger. Og så blev det et udkomme som silkeborgensere kunne være stolte af, og dette skal også fortsat være tilfældet med det lokale og værdsætte sygehus.

Jeg ved godt, at mit synspunkt ikke er populært i visse kredse i, men nogen skal turde sige det. Der bliver alligevel næppe rejst nogen buste af mig ved siden af Drewsen på Torvet i Silkeborg. Men mindre kan også gøre det: F. eks at der fortsat knejser en vidensarbejdsplads med cirka 825 stillinger på den mest synlige tomte i Søhøjlandets hovedstad.