Børnene er ikke o.k.

Af Dina Raabjerg

Byrådsmedlem, Ikast-Brande

Læserbrev i Jyllands-Posten 27.08.2023

Børnene er ikke o.k.   Hvad med forældrene?

Ah, de gode gamle dage, hvor den største udfordring i livet var at lave et spækbræt i sløjd. Tiderne har ændret sig, og det har vi forældre åbenbart også. Når over halvdelen af pigerne i 9. klasse mistrives, er det tid til et statuscheck. Men før vi sender vores børn til psykologen, har vi så overvejet at kigge os selv i spejlet?

Forældre, der behøver en Time out: Børnene har ingen grænser i dag, siger vi. Men hvem har ansvaret for at sætte dem? Samme folk der ikke kan modstå en “10-årigs udfordring” på Facebook eller en TikTok-dans? Ja, jeg taler til dig, mor og far!

Den evige ungdoms brønd – Eller er det en fælde?: Når far stadig tror, han kan lave en “dab” (dans) uden at ligne et trafikuheld, og mor mener, at en duckface-selfie er toppen af moden elegance, er det måske tid til at revurdere. Er vi så fortabt i vores egen ungdom, at vi glemmer at være voksne for vores børn?

Ingen grænser, Ingen fornuft: “Jamen, min søn skal selv finde sin vej,” siger vi, mens vi febrilsk prøver at finde ud af, hvad ‘LOL’ står for. Men har vi tænkt over, at frihed uden grænser er som en bil uden bremser? Det ender sjældent godt.

Frihed vs. flugt: Frihed er godt, men kun når det inkluderer friheden til at fejle. Vi har skabt et paradis for vores børn, hvor de kan undgå enhver form for ubehag. Det er på tide at lære både dem – og os selv – at vi ikke kan ‘swipe’ os ud af alle livets udfordringer.

Den første regel for “Voksenklubben”: Hvis vi forventer, at vores børn skal vokse op, blive robuste og i stand til at håndtere livets kompleksiteter, er det måske tid til, at vi selv bliver medlemmer af Voksenklubben. Og den første regel i Voksenklubben? Man taler om Voksenklubben. Det er på tide at bryde tavsheden og begynde at handle mere voksent. Ellers risikerer vi ikke bare at opfostre en generation af handlingslammede og modløse unge, men også en generation af forældre, der ikke kan tage en voksen beslutning for at redde deres liv.