Nørre Snede Rådhus lukker

Læserbrev i Horsens Folkeblad

indsendt af Den Konservative Byrådsgruppe, Ikast-Brande Kommune:

Rådhuset i Nørre Snede lukker

Under den seneste valgkamp gik vi i Det Konservative Folkeparti bl.a. til valg på at kæmpe for bevarelsen af det lokale rådhus i Nørre Snede. Vi ønskede at opretholde rådhuset dels for at bevare lokale arbejdspladser dels for at bevare nærheden til borgerne i området.

Det er derfor med tunge hjerter, at vi nu befinder os i en situation, hvor vi må erkende, at et flertal i byrådet stemmer for nedlæggelse af rådhuset. Dette stiller os over for et vanskeligt dilemma:

Skal vi stå fast på vores oprindelige løfte, stemme imod og dermed blive sat helt uden for døren i de videre forhandlinger?

Eller skal vi deltage konstruktivt i processen, selvom det indebærer at stemme for en nedlæggelse?

Efter grundige overvejelser har vi valgt at stemme for arbejdet med en Masterplan for samling af de administrative bygninger i kommunen – og dermed en lukning af Rådhuset i Nørre Snede. Det har været med et tydeligt krav i drøftelserne om, at der skal være en plan for den fremtidige anvendelse af bygningerne. De må ikke stå tomme og skal bidrage til en positiv udvikling i byen.
I behandling af sagen i Økonomi- og planudvalget fremgår, at der er en plan for et konkret projekt på grunden. Og vi har derfor valgt at støtte hele planen dermed også den del, der betyder lukning af Nørre Snede Rådhus.

Vi mener, at Masterplanen i sin helhed er med til at sikre en positiv udvikling i Ikast-Brande Kommune som organisation og også som arbejdsplads. Ved at deltage aktivt kan vi arbejde for, at vi får samlet de administrative opgaver på en god måde, og at de gamle bygninger anvendes på en god måde, der tjener byen bedst.

Vi forstår, at nogle vil se dette som et brud på vores løfte, og det anerkender vi. Men i politik er det nogle gange nødvendigt at tage svære beslutninger for at opnå det større gode. Vi håber, at vores vælgere kan forstå den position, vi er i, og de overvejelser der ligger bag vores beslutning.

Vi vil gerne takke for den forståelse og opbakning, vi allerede har fået fra flere, og vi lover at fortsætte vores arbejde for at gøre Ikast-Brande Kommune til et endnu bedre sted at bo, arbejde og leve.
Den Konservative Byrådsgruppe, Ikast-Brande Kommune.

Annette M, Henrik, Kirsten, Annette Ø og Dina