Medicinstudie i Gødstrup

Pressemeddelelse:

Lokale ildsjæle har sikret, at medicinstudie i Gødstrup er nærmere virkelighed

Dato: 25. september 2023

Kontaktpersoner:

Dina Raabjerg, medlem af Ikast-Brande byråd og suppleant til Folketinget, tlf. 20466921

B. Bo Jensen, medlem af regionsrådet, tlf. 20941514

Claus Carstensen, Vælgerforeningsformand, tlf. 21291699

Baggrund:

Et centralt valgløfte fra regionsmedlem Bo Jensen og byrådsmedlem Dina Raabjerg (begge konservative) er på vej til at blive realiseret. I tæt dialog med Region Midt og Aarhus Universitet har de arbejdet ihærdigt for at etablere en ny afdeling af lægeuddannelsen i almen praksis i Vestjylland. Dialogen handler primært om medicinstuderende (6.år).

I dag kan vi afsløre, at der nu både er budget og konkrete drøftelser om, hvordan dette kan ske i praksis.

Løsningen er kommet til verden efter at de to har foretaget en målrettet kommunikation om ideen, en konstruktiv dialog med Aarhus Universitet, indgående analyse af regionens behov for lægedækning, og inddragelse af formanden for regionsrådet Anders Kühnau.

Hvorfor det er vigtigt:

30% af de praktiserende læger i Vestjylland forventes at gå på pension inden for de næste 5 år. Læg dertil, at der allerede i dag er 38.000 borgere i Vestjyllands Storkreds, som ikke har en fast læge.

I dag skal unge rejse helt ud af regionen for at blive uddannet som læge, og tallene viser, at når unge fra fx Ringkøbing, Holstebro og Herning-Ikast først flytter til en universitetsby, så bliver op mod 85 % af dem hængende der.

Løsningen er ikke, at fremtidens lægehuse besættes af tvangsudskrevne, demotiverede læger eller udlændinge med dårlige danskkundskaber og uden patient- eller lokalkendskab. Løsningen er tværtimod, at få unge læger til helt naturligt at vælge området til, fordi de opnår en tilknytning hertil under uddannelsen.

Ved at gøre det muligt at tage den sidste del af uddannelsen i almen praksis i Gødstrup, kan vi derfor styrke lægedækningen, forbedre patientsikkerheden og skabe lokale arbejdspladser.

Stor glæde hos initiativtagerne:

“Det gik op for mig i valgkampen til Folketinget, at denne sag ikke kun var vigtig for borgerne i vores område, men også at det var muligt at nå ind til de parter, som nødvendigvis skulle på banen, for at gøre det til virkelighed” siger Dina Raabjerg og fortsætter: ”Derfor bed jeg mig fast i sagen sammen med Bo og samlede alle de fakta om lægedækningen, jeg kunne få fat i. Og jeg er enormt stolt over, at vi er kommet hertil på så kort tid. Indimellem kniber jeg mig i armen”.

Bo Jensen fortsætter: “Da jeg tog imod opfordringen om, at stille op til regionsrådsvalget, var netop dette et af mine erklærede politiske mål, selvom jeg mange steder fik at vide, at det ikke havde gang på jord. Og at jeg var en jubeloptimist. Under Folketingsvalgkampen fik Dina og jeg kontakt til Dekanatet, som var lydhør og iværksatte en analyse hen over slutningen af 2022, og vi mødtes så igen i starten af dette år.

Her fremlagde de resultaterne af deres undersøgelser, som viste, at vi havde ret i vores frygt/antagelser, og herefter fik vi inddraget regionsrådsformand Anders Kühnau (S) i den videre positive proces”.

Den fælles indsats har gjort, at det er lykkedes, at få projektet indarbejdet i regionens budgetforlig for 2024. Og selvom der ikke skal bruges midler allerede nu, gør den ensidige opbakning i Regionsrådet, at ledelsen af Aarhus Universitets medicinstudie nu kan arbejde videre med de lavpraktiske ting, så som ydre rammer, ledelse, omfang, tidshorisont og økonomi.

Hvor der er vilje, er der også en vej. Og de to politikere kan ikke forestille sig, at dette her ikke bliver noget. Der er i hvert fald blevet vist vilje til projektet fra alle relevante parter.

Begge takker de Aarhus Universitet, som har lyttet til deres tanker og ideer. De har kigget ind i, hvordan tingene rent praktisk har kunnet lade sig gøre, og de har regnet på økonomien. Og det var med dette overblik, at det kunne lykkes for Bo Jensen at sikre opbakningen i Regionsrådet. Uden det samarbejde, var det aldrig kommet hertil.

Slutteligt:

Etableringen af en uddannelsesafdeling på Gødstrup er en afgørende milepæl i bestræbelserne på at forbedre lægedækning, patientsikkerhed og at skabe udvikling i Vestjyllands Storkreds.

Formanden for Den Konservative Vælgerforening i Ikast-Brande, Claus Carstensen er derfor meget tilfreds med, at vælgerforeningen har leveret nogle politikere, der ikke blot udsteder valgløfter, men som også er aktive og i stand til at flytte tingene i praksis.