Budgetforlig 2024 for Ikast-Brande Kommune

Pressemeddelelse fra den Konservative byrådsgruppe

Budgetforlig 2024 for Ikast-Brande Kommune

Sidste år valgte Konservative at stå uden for budgetforliget. Et forlig der indeholdt væsentlige besparelser. Vi var ikke uenige i besparelsernes omfang men vi var uenige i, at børn og unge skulle bære en relativ stor del af besparelserne. Vi påviste andre steder, hvor besparelserne kunne findes.

I dette års budget har vi haft samme afsæt. For den Konservative byrådsgruppe er det stadig vigtigt, at vi har fokus på at hjælpe vores børn og unge – de er vores fremtid. Desværre ser vi, at det ikke er alle vores børn og unge, der har det lige godt. Derfor glæder det os, at hele byrådet bakker op omkring et budget, der giver større mulighed for at hjælpe de børn, der har det svært. Det er i form at hjælp til børn og unge med fx angst. Det er i form at mulighed for at sætte ekstra ind, hvis vores unge kommer ud over kanten fx i forhold til indtagelse af stoffer.

Et andet hjertebarn er de foreninger, der er bærende for vores fritidsliv. Vi skal gøre det så nemt som muligt for alle at have en aktiv fritid og meget gerne igennem en forening. I dette budget er der afsat ressourcer til, at vi i højere grad kan understøtte det store arbejde, der sker rundt i kommunens foreninger så vi kan understøtte, at flere bliver foreningsaktive.

På anlægssiden igangsætter vi skolerenoveringer i både Engesvang og Ejstrupholm og vi etablerer vuggestuepladser i Børnehus Brande. I 2025 er der afsat midler til, at vi kan begynde at se på renovering/nybygning af de 2 daginstitutioner Villavej og Vestbyens Børnehus i Ikast.

I den Konservative gruppe er vi optaget af bosætning, og netop dette budget viser i praksis, at øget bosætning bidrager med øgende indtægter i kommunen. I 2024 har vi øgede indtægter af 2 årsager. For det første er der ekstraordinære indtægter fra virksomhedsbeskatning som følge af gode resultater i virksomhederne. For det andet er der ekstra indtægter fra personbeskatning, hvor en væsentlig del stammer fra flere borgere i Ikast-Brande kommune. Som Konservative så vi gerne, at byrådet havde større fokus på at øge bosætningen i kommunen. Når vi ikke kan få den store model, så glæder det os, at der alligevel er nogle signaler i dette budget, der understøtter bosætningen. Det handler om en eventpuljen, hvor der er mulighed for at søge ekstraordinære tilskud til ekstraordinære events. Der er en ny anlægspulje i fritidsområdet, der kan være med til at give bedre forudsætninger for et aktivt fritidsliv.

Der er mange andre gode tiltag i det nye budget. Alt i alt er den Konservative gruppe meget tilfredse med budgettet, og vi glæder os til 2024, hvor vi kan igangsætte flere positive tiltag i gang.