Ny i folketinget samt rokade i byrådet

Partiformand Søren Pape Poulsens tragiske og alt for tidlige bortgang medfører, at vores lokale folketingskandidat og nuværende byrådsmedlem, Dina Raabjerg, som 1. suppleant i Vestjyllands Storkreds indtræder i folketinget ved førstkommende mødedato tirsdag 12. marts 2024.

Det betyder samtidigt, at Dina tager orlov fra byrådet i Ikast-Brande Kommune, og hendes plads derfor besættes af Hanne Bang Pedersen fra den 1. april 2024.

Nedenstående pressemeddelelse er idag sendt ud til de lokale medier:

Orlov giver plads til Hanne Bang i den Konservative byrådsgruppe i Ikast-Brande

Det er med stor sorg, at vi må sige farvel til Søren Pape Poulsen, der døde lørdag. I den Konservative byrådsgruppe er vi dybt berørt, da vi alle har haft en mere eller mindre tæt relation til Søren. Og det har været en rigtig svær situation for os, fordi netop vi, som følge af denne tragiske hændelse får en af gruppens medlemmer – Dina Raabjerg – i Folketinget.

Det er en meget underlig situation at stå i.

Gruppen mødtes mandag for at få vendt de mange tanker og spørgsmål, der følger i kølvandet på dette.

På mødet havde Dina et ønske om i en periode at søge orlov fra byrådsarbejdet for at have ordentlig tid og fokus på de nye opgaver i Folketinget. Og den beslutning valgte byrådsgruppen at bakke op om. ”Jeg har været – og er – utrolig glad for samarbejdet med mine byrådskollegaer og min gruppe, som jeg vil fastholde samarbejdet med. Og ikke mindst samarbejdet med Annette, som har lært mig meget om politik.

Beslutningen om orlov giver mulighed for at foretage en rokade i den Konservative Byrådsgruppe i Ikast-Brande. Og ikke mindst at få Dinas suppleant Hanne Bang Pedersen fra Klovborg ombord i gruppen.

”Det er på et meget sørgeligt grundlag, at Dina Raabjerg har fået en plads i Folketinget, men jeg er glad for, at hun har taget imod den” siger den Konservative gruppeformand Annette Mosegaard og fortsætter ”Det er vigtigt for vores lokalområde, at vi har en dygtig repræsentant på tinge og det har vi, når Dina varetager posten. Jeg kan ikke se, at vi kan få en meget bedre repræsentant”

Efter fælles beslutning er gruppen enige om, at orloven starter fra 1. april, og vi sigter på, at Hanne Bang som suppleant kan blive godkendt i Økonomiudvalg og byrådet inden denne dato.

Gruppeformand Annette Mosegaard tog mandag aften efter mødet kontakt til Hanne, der gerne vil træde til og overtage de poster, som Dina Raabjerg træder ud af. Det betyder, at Hanne Bang Pedersen kommer ind som medlem af Klima-, natur- og bæredygtighedsudvalget samt i Limfjordsrådet.

Hanne Bang Pedersen udtaler: ”Jeg er også berørt af situationen men synes, det er rigtigt, at vi agerer nu, så Dina får mulighed for at have fuld fokus på arbejdet i Folketinget. Jeg har været i byrådet før, så jeg er bekendt med arbejdsgangene, og jeg er spændt på at se mine nye kolleger”.

Ikast-Brande kommune har ikke tradition for at have en repræsentant i Folketinget, da det er svært at blive valgt i den lille valgkreds. Så trods af de triste omstændigheder, så skriver vi faktisk historie med den nye repræsentation. Der har med års mellemrum været lokal repræsentation på Tinge fx Carlo Wichmann Madsen (V) og Ole Vestergaard-Poulsen (C). Sidste lokale repræsentation var Carsten Kissmeyer (V), der dog ikke opnåede genvalg ved sidste Folketingsvalg.